24. októbra 2012

Najlepší objav sezóny

V záplave sezónnych tekvicových receptov v našich kuchyniach a na foodblogoch pokračujeme. Kam sa pozriem, tam vládne oranžová farba a tekvicové hody. Všetkých chválim: varíme a žijeme sezónne – výborne!

Ešte predtým, ako Martinka uverejnila recept na tekvicovú polievku s kokosovým mliekom, mala som vyhliadnutú veľmi podobnú alternatívu. Po jej uverejnení sa mi do exotickej tekvicovej polievky až tak veľmi nechcelo, preto som latentne hľadala alternatívu (nie preto, že by sa mi Martinkina polievka nepáčila, to ani náhodou!). Sem tam sa mi stáva, že je v mojej kuchyni všetko inak, ako si pôvodne naplánujem a na poslednú chvíľu preplánujem sama seba. Zrejme je niekedy tá druhá Katka vo mne silnejšia, ako tá prvá. Ale, všetko je tak, ako má byť a nebyť zmeny plánu v tomto prípade, ochudobnila by som samú seba a môjho muža o fantastickú verziu tekvicovej polievky. Pre mňa osobne, najlepšia variácia na tekvicovú polievku akú som doteraz jedla.

Tekvicová polievka z kuchárskej biblie – vrchol sezóny

zdroj: The Silver Spoon

Pred časom som sľúbila, že receptov z publikácie The Silver Spoon budem uverejňovať viac a aspoň takto sa s vami podelím o toto moje zlato v kuchyni. Otvorila som knižku, nalistovala v registri Pumpkin a bolo jasno. Neváhala som ani sekundu a už som knižku kládla na stôl v kuchyni a chystala si suroviny.


Suroviny (rozpis verný originálu):
jesenná tekvica – 0,5 kg
zemiaky – 3 ks
mlieko – 1 l
čerstvá šalvia (ja som použila asi 5 vrcholov sušenej verzie)
šľahačková smotana – 100 ml
čerstvý chlieb (originál žiada country-style bread)
parmezán
soľ, čierne korenie

Ja som sa obišla iba s tekvicou, zemiakmi, mliekom (cca 0,5 l), vodou, sušenou šalviou, soľou a naozaj iba troškou čierneho korenia. Chlebík sme si dali ako prílohu, nie priamo do polievky ako žiada originál a vynechali sme aj parmezán i šľahačkovú smotanu.

Postup: 
Dajte zohriať mlieko. Do horúceho mlieka pridajte nakrájanú tekvicu, zemiaky, pridajte šalviu a nechajte dusiť (cca 40 minút), kým sa zelenina nerozpadá (v origináli zo Silver Spoon pridávajú soľ a čierne korenie už v tejto fáze, ale ja vždy nechávam prejsť chute zeleniny kým sa varia a dochucujem až vo finálnej fáze). Podľa potreby a finálnej hustoty, ktorú chcete dosiahnuť, pridajte mlieko alebo vodu. Vyberte lístky šalvie, rozmixujte dohladka, pridajte šľahačkovú smotanu, nechajte zohriať. Ja som šľahačku nepridávala, aby bola polievka jemná. Pred podávaním ochuťte soľou a čerstvo mletým korením. Servírujte s plátkom chleba položeným priamo na polievku a na vrch nastrúhajte parmezán.


Dobré drobné rady:
Toto je jeden z mála druhov polievok, ktoré odporúčam jesť priamo po uvarení. U väčšiny polievok sa potrebujú chute poriadne premiesiť a čím dlhšie polievky stoja, tým sú chutnejšie. Táto polievočka je fantastická ihneď. Po odstátí v polievke získavajú chuťovú prevahu zemiaky, čo nie je na škodu veci, ale ak si chcete užiť tekvicovejšiu časť polievky – pustite sa do nej s chuťou hneď po zložení zo sporáka.

Polievka je fantasticky vyvážená, zemiaky jej pridali jemnosť a zemiakový škrob v spojení s tekvicou vytvoril fantastickú chuť aj konzistenciu. Jednoduchá, neprekombinovaná – akoby stvorená pre naše chuťové bunky. V skutku, pre nás doma, vrchol sezóny.

6 komentárov:

  1. Katka,aka nadherna kremova polievocka sa ti podarila...tekvicove ma este stale neprestali bavit,takze sa tesim dalsej inspiracii,ktoru som este neskusala...na balkone mi rastie krasna salvia a ja mam vycitky svedomia,ze som ju tento rok este vobec nepouzila :(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som so šalviou tiež taká latentná kamarátka :-) Používam ju len k vybraným pokromom, pár polievok, gnocchi a tým, že mäso skoro vôbec nejeme, tak až taký veľký priestor jej nedávam. Martinka, ak ju nestihneš zúžitkovať za čerstva, usuš - bude menej výrazná.

      Odstrániť
  2. Jé, vypadá úžasně! Já mám docela z dýně strach, ještě nikdy jsem jí nejedla a bojím se, že by mi nechutnala....:/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. NO Biba, máš 2 možnosti, buď sa odvážiš alebo nie. Vyskúšaš, nechutí – nezopakuješ. Vyskúšaš, chutí – môžeš užívať.

      Odstrániť
  3. Já jsem zkoušela a je jednoduše skvělá! Jemně vyladěná chuť a dokonce nám chutnalo i bez parmezánu :-) Dokonce i manžel, který je jinak nepřítelem dýňových polévek, bez remcání snědl plný talíř :-)
    Tahle polévka se zařadí k našim oblíbeným podzimním polévkám.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Skvelé! :-) Pripisujem to zemiakom a ich známej chuti pre nás, tie vás dostali. V kombinácii s dyňou fungujú fantasticky – jednoducho skvelé kombo.

      Odstrániť