30. apríla 2013

Pytačky

Na našej ulici, niekoľko metrov od domu, máme bocianie hniezdo. Keď som ho minulý rok po nasťahovaní zbadala, veľmi som sa potešila, ako budem pozorovať bocianov. Spravila som si malé bocianie doučko a čoto o nich prečítala. Bocian doletel, ale bol sám. (U bocianov je to bežný jav, samec prilieta skôr a začína s jarnou rekonštrukciou hniezda.) Kým na iných hniezdach v okolí už boli bociany dva, u nás stále samotár. Bolo jasné, že je nezadaný, hniezdo len tak ledabolo upravil a do veľkých úprav sa nechystal. Smutný, bez cieľa poletoval po okolí. Hútala som, ako môže bocianie randenie a hľadanie partnera v praxi vyzerať. Jasné, že bociany mi to ukázali v praxi. Doletela samička, sadla si na stĺp opodiaľ a začali si švitoriť a dvoriť. Tešila som sa, aké krásne majú pytačky, lenže zrejme - neboli si súdení. Samička odletela a bocian ostal znova sám. Pytačky sa minulý rok zopakovali ešte raz. Na druhý raz to klaplo, dokonalý pár sa našiel. Bociany si padli do oka, ale na založenie rodiny v danom roku už bolo neskoro, malé by nestihli vychovať. Tento rok sa však vrátili, hniezdo dali do pucu a už sedia na vajíčkach. To bude radosti, až z hniezda bude vykúkať o pár hláv viac!

Rustikálny koláč s jablkami a hroznovým džemom


Dlho predlho som hľadala vhodný olej do cesta sladkých koláčov. Skúsila som slnečnicový, repkový, olivový – všetky extra virgin, lisované za studena – ale spokojná som nebola. Panenské oleje majú jedno špecifikum, sú hodne výrazné v chuti a vôni. Aj keby som koláč preplácala korením, výraznú chuť oleja by som neprebila. Po rokoch skúšania a hľadania som vďaka rade Edit z Macrobio sticklers vyskúšala ryžový olej. Konečne to klaplo a našla som ten pravý olej pre moju sladkú kuchyňu. Vďaka ti Edit ešte raz za tvoju skvelú radu! Na oplátku posúvam tento recept, ktorý funguje. Keďže koláč nie je macrobioticky úplne kosher, makrobiotici si ho (najmä plnku) môžu upraviť v rámci zásad makrobiotiky.



Suroviny:
Cesto:
150 g hladkej pšeničnej múky
100 g celozrnnej špaldovej múky
60 ml ryžového oleja
1/2 KL soli (morská alebo himalájska)
120 ml studenej vody
1/2 - 1 KL prášku do pečiva (bezfosfátový Alnatura predáva DM drogerie)

Plnka:
2 jablká (dala som moje obľúbené Breaburn – ideálne použiť jablká vhodné na Jablkový páj)
hroznový džem (z vlastnej produkcie z minulého roka)
strúhaný kokos



Postup:
V miske zmiešajte múku, olej, štipku soli, prášok do pečiva a pridávajte vodu. Nedajte všetku vodu naraz, ale skúšajte podľa konzistencie cesta a nasiakavosti múky, či je treba dať vodu všetku / ubrať / pridať. Ja som použila všetku. Presuňte na dosku a vypracujte jednou rukou cesto, pár sekúnd, max. 1 minúta vám na to budú stačiť. (Konzistentne je cesto po vypracovaní dosť vláčne, ľahko sa s ním pracuje. V porovnaní so short crust cestom je omnoho mäkšie.) Cesto si rozdeľte a cca 1/4 som si odložte bokom. Zvyšnú väčšiu časť cesta na pomúčenej doske hneď vyvaľkajte, vysteľte ním zapekaciu formu (nepotierala som tukom, ani nemúčila – pri tomto type cesta to nie je treba), orežte okraje. Odkrojené okraje pridajte k odloženej 1/4 cesta, zabaľte do fólie a dajte do chladničky. Takto pripravenú formu aj s cestom šupnite približne na pol hodinu do mrazničky.
Medzitým si pripravte plnku. Ošúpte jablká, postrúhajte ich na plátky. Pridajte k nim džem a strúhaný kokos v pomere, aby sa vám pozdávala konzitencia. Ja som ju mala redšiu a vôbec to po upečení nevadilo. Korpus rozmočený nebol, plnka sa ani po upečení neroztekala.
Vyberte zapekaciu misu z mrazničky, popichajte vidličkou, prikryte cesto papierom na pečenie, zaťažte fazuľou a dajte predpiecť na cca 10-12 min. do rúry na cca 180 °C (misu zohrievajte opatrne, predsalen, bola v mrazničke a teplotný rozdiel je pomerne veľký). Po vytiahnutí z korpusu odstráňte fazuľu aj papier na pečenie, posypte korpus kokosom, navrstvite plnku a prikryte vyvaľkaným zvyškom cesta (odložená 1/4). Ak máte chuť, pred uložením cesta na plnku povykrajujte tvary, aké sa vám pozdávajú. Dajte piecť na 180 °C na ďalších 20-30 minút, kým vrch nie je do zlatova opečený a plnka nenapučí. Upečený koláč spoznáte aj podľa vône, nádherne vám začne rozvoniavať po kuchyni zmes jabĺk a džemu.


Dobré drobné rady:
Vďaka malému množstvu prášku do pečiva je korpus krehkejší. Makrobiotici môžu prášok do pečiva nahradiť vínnym kameňom, alebo ho úplne vynechať. Cesto však bude tuhšia.
Plnku si môže každý navoliť podľa vlastnej chuti a presvedčenia. Ja som na plnku použila džem s cukrom – likvidujem staré zásoby.
Korpus je možné použiť aj v rámci slanej kuchyne, na slané koláče. Treba pridať viac soli a sušené bylinky (rozmarín, oregano, iné).

8 komentárov:

  1. pekné bublinko-krúžky si vymyslela a dúfam že bociania story bude pokračovať :) Edit

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Niečo k bocianom mám ešte v hlave ;-) Cestou do mesta mám 2 bocianie rodiny, tak pozorovať je naozaj čo. Verím, že vám koláč doma bude chutiť. Kokos si vymeň za oriešky, džem použij bez cukru a máš vystarané. :-)

      Odstrániť
  2. Katka, koláček je kouzelný a náplň musí být též velmi chutná, určitě jednou vyzkouším...:))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem Sonička, testuj, náplň mne osobne naozaj chuťovo veľmi sadla. peknú nedeľu

      Odstrániť
  3. Umíš krásně fotit! Klobouk dolů, kolá je nádherný.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Díky Vandi za pochvalu. Zrkadlovku som zobrala do rúk prvý raz minulý rok a odvtedy sa učím. Zďaleka však nefotím ešte tak, ako by som chcela. Ale je to vývoj, učený z neba nikto nespadol.

      Odstrániť