24. januára 2014

V Bratislave začalo byť čerstvo

Po lokálnej sieti minipotravín Starý otec pribudol v Bratislave nový lokálny obchodík. Volá sa Čerstvô, otvorený je len pár mesiacov a nájdete ho v samotnom centre mesta oproti hotelu Kyjev. Poloha je výborná, neďaleké parkovisko vyrieši parkovanie aj pre pojazdných zákazníkov (1,- € / 1/2 h).

Hneď pri prvej návšteve týchto potravín som mala šťastie. S úsmevom ma pozdravili a opýtali sa, či som u nich prvý raz. Predstavil sa mi priamo majiteľ a doslova a do písmena ma previedol celým obchodíkom. Venoval mi hodných pár minút svojho času, čo človek bežne v našich slovenských podmienkach nezažíva. Opísal svoj podnikateľský zámer a predstavil mi do podrobna všetok tovar aj jednotlivých výrobcov.

Potraviny Čerstvô majú na prvý pohľad veľmi podobnú filozofiu ako potraviny Starého otca, ale majiteľ obchodíka išiel s konceptom ešte trocha ďalej. Čerstvo podporuje lokálnych malovýrobcov a vyberá si ich veľmi starostlivo. Majiteľ zároveň presadzuje myšlienku, že v obchode nebude predávať niečo, čo jemu samotnému nechutí alebo sa spolieha na referencie a chute svojich najbližších. Toto je pre mňa filozofia, inak by to ani byť po správnosti nemalo! Dôraz kladie aj na originalitu, preto sa snaží do Bratislavy doviezť produkty, ktoré budú jedinečné a na inom mieste ich nenájdete. Neplatí to pre 100 % sortimentu, ale z vlastnej skúsenosti poviem, že 80-90 % značiek som ani nepoznala, ani inde nevidela.

Čo sa týka sortimentu, v obchodíku nájdete v sezóne čerstvú zeleninu i ovocie, víno, sekty, včelovinu, olej, pravú poctivú čokoládu i čokoládové pochúťky, medy, džemy, perníky, sušené i čerstvé cestoviny, strukoviny rôznych druhov dopestované v našich podmienkach, mak, chlebík a pečivo, pochutiny typu horčica, kečup, mliečne výrobky. Samostanú kategóriu tvorí mäso a mäsové výrobky, ktoré sú podľa mňa hlavným ťahákom celého obchodu. Mäso v bio kvalite (bez oficiálneho puncu Bio, ktorý by produkty zbytočne predražil) a skvelé mäsové produkty. Jaterničky, hurky, krvavničky, tlačenka, klobásky, šunka, nárez. Všetko veľmi poctivé, až vám možno pripomenú časy z detstva. Šunka chutila mäsovo, ako by ju robil môj dedo. (Pozn. Malú mäsovú ochutnávku som si sama povolila, ale mliečne produkty by som odmietla). 

Kto je zákazník a cieľová skupina potravín Čerstvô? Jednoznačne zákazník, ktorý dokáže doceniť kvalitu. Ktorý hľadá lokálne, čerstvé a poctivé potraviny. Zákazník, ktorý si rád o produktoch pokecá a ktorý chce mať so svojím obchodníkom vzťah. Zákazník, ktorý sa chce vrátiť, byť spokoný, nebyť v anonymite, chce sa niečo dozvedieť a niečo zo svojich skúsenosti možno odovzdať späť.

Môj pohľad na Čerstvô:
Sortimentu, prístupu a celkovo nápadu nemôžem nič vytknúť. Dobrých poctivých obchodov, obchodníkov a výrobcov je ako šafránu, vďaka za každý čerstvý vietor v našom potravinovom smetisku. Samotný priestor predajne má ešte medzery: pôsobí stroho, neosobne a chladne. Chce to trošku času, poľudštiť, spraviť teplejšie, útulnejšie. Omnoho cennejšie však je, že tento prvý vizuálny dojem prebije ľudský a vrelý prístup personálu. Webová stránka zatiaľ nemá dostatočnú výpovednú a informačnú hodnotu – chýbajú fotky, predstavenie produktového portfólia, filozofia. Na FB stránke však nájdete veľmi milé komentáre zákazníkov – stojí za to si ich aj spätne prečítať. Mne osobne sa vizuálna identita značky vôbec nehodí ku konceptu, ale je to môj osobný názor vyplývajúci aj z rokov skúseností z reklamnej praxe. Na vizuálnej identite úspech nestojí a nepadá. Nevravím, že nepomáha, ale čo je čerstvé a mladé, potrebuje dozrieť. Čerstvô, držím vám palce. Nech máte len takých zákazníkov, akých si svojim bytím zaslúžite. 

Áno, toto je reklama. Otvorená, neplatená, taká, ktorá je od srdca a s dobrým zámerom. Pretože dobré veci a myšlienky treba podporovať. Ak ste cieľovka a budete mať cestu okolo, zastavte sa na kus reči. Čerstvô je naozaj čerstvé. Svojím tovarom i prístupom.

4 komentáre:

  1. velmi pekny clanok, Katka, skoda ze u nas taketo obchodiky zatial postradame. ale tie mäsove vyrobky mame z prvej ruky a tiez vo vybornej kvalitke. aj ine potraviny, vsetko, co sa len da.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Super lokálne obchodíky sú super, ale z prvej ruky je z prvej ruky. Ja mám vajíčka od suseda s donáškou až do domu. Lepšie ani nemôže byť ;-)

      Odstrániť
    2. mne spoluziacka zo ZŠ, co byvame v jednej dedine teraz tiez posuva vajicka, chova kurky,,a pred tyzdnom som od nejs kupila rocneho kohutika,tak toho sa neviem dockat, aky bude .)

      Odstrániť
    3. Adiii, vy už ste aj chovatelia? Krásne. Máte už aj sliepočky? Ja sa zatiaľ chovať nechystám. Ideálne by boli ovce, aby sme nemuseli kosiť a ešte kone, aby nám pekne skultivovali kus pozemku. Ale zatiaľ je to len idea. Na hydinu sa nechystám, kurky by sme mali len kvôli vajíčkam, ktoré sa snažím eliminovať čo najviac a na mäsko, to by musela prísť iná kríza alebo hlad, aby sa u nás niekto odhodlal zobrať nejakému živočíchovi život ... Som zvedavá na zvieracie správičky.

      Odstrániť