20. apríla 2014

Hlad a jarné chute

Na jar je to u mňa takto. Moje telo, ktoré sa stále viac a viac učím počúvať, prahne po čerstvosti. Má hlad a riadny! Vyžaduje čo najviac sviežeho a čerstvého z našich zemepisných šírok. Krásne ružové nepálivé reďkovky, čerstvú rukolu, šalát či špenát. O jarnú zeleninu a byliny už u nás v tomto období nie je až taká núdza, ale na ovocie si ešte chvílenku budem musieť počkať. Naozaj to vidím na chvíľu, keďže je apríl a naše jahody už kvitnú. Tohto roku bude, a vlastne už je, úroda trošku včaššie.

Už druhým rokom si na záhrade vychutnávam čaro jesenného siatia. Ak máte obavy, prekonajte ich a experimentujte. Na jeseň vhodíte semiačka do zeme, jemne prikryjete slamou, senou či lístím a na jar žnete v predstihu. Môjmu prvému šalátu treba už len pár dní a rukolu si s radosťou sekám už teraz. Byliny sa mojím tretím rokom záhradníčenia parádne rozrástli a tak ich mám neúrekom. Neviem, kde vznikla fáma, že byliny zimu neprežijú a veľká väčšina z nich je jednoročných. No fakt neviem, budem to sledovať, ale všetky byliny, čo som zasiala prvým rokom a nechala ich pochopiteľne v zemi, sa len rozrastajú a besne bujnejú (mäta, oregano, tymián, šalvia, echynacea, levandule). Viem, bola teplá zima, ale nemyslím si, že v tom tento fakt zohral veľkú rolu.

V týchto dňoch sa teším z prvých zelených lístkov, ale omnoho väčším šťastím ma napĺňa myšlienka, že o pár dní v sobotu sadnem na bicykel a cestou z obchodu sa s voňavým a čerstvým chlebom zastavím na domčeku a záhradke, kde strhnem prvú reďkovku a neskôr aj iné domáce dobrotky. Donesiem ich domov a počas dňa si na najčerstvejších a najbio plodoch budeme môcť plnohodnotne pochutnať. Kým sa však sezóna plne rozbehne, likvidujem doma zimné zásob. Sú na nezaplatenie. Vlastné, domáce so 100% informáciou o zložení.



Dnes som sa s radosťou pustila do prvého veľkonočného pokrmu. Klasiky ako klobásky, hrudku, babu a šunku vzhľadom na našu špeci stravu sme s ľahkým srdiečkom vynechali. Aby však ostalo aj pri tradíciách, krásny voňavý mazanec s mandľami u nás nebude chýbať.



Veľkonočný mazanec s dôverou pečiem podľa receptu Šárky Škachovej, ktorá ho má po svojej babičke. Recept nájdete na jej stránkach. Ja všetky mliečne výrobky vymieňam za bezlaktózové. Kravské mlieko nahrádzam ovseným nápojom, maslo ryžovým olejom (extra virgin), cukor agávovým práškom. Vajce som v recepte ponechala. Piekla som z polovičnej dávky, pôvodná receptúra je naozaj na statný mazančisko pre viacerých stravníkov. Už teraz sa teším, keď nám vychladne a my si ho čerstvý a voňavý nakrojíme. Vychutnáme si ho najskôr samotný, a keďže je Veľká Noc, vybalíme z komôrky minuloročné poklady. Tipujem to na čerešňový alebo višňový džem.




Všetkým krásne Veľkonočné sviatky. Nech máme krásnu jar, bohatú úrodu a samé dobré dni pred sebou.

4 komentáre:

  1. Katuška, ty si tak čistá... tvoje telo musí tlieskať :) keď som ťa videla, bola si ako prútik, pri tvojej zdravej strave musíš byť už priesvitná, však áno? :) krásne sviatky prajeme a bohatú úrodu, teším sa na ďalšie príspevky a poteš nás aj vývojom domčúrika ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, verím a myslím, že telo sa za posledné roky (ale najmä ten posledný) čistí správnym spôsobom. V jednom máš pravdu, neverila by som, koľko ešte môže aj chudý človek schudnúť. Ale ak sa zbavuješ nečistôt a nánosov, ktoré si za roky bežného stravovania nahonobíš, ide to postupne preč, niekedy aj radikálne. U mňa bol cieľ zdravo jesť a žiť, očistiť telo i dušu. Chudnutie je vedľajší / nežalaný produkt. Ďakujeme za všetky úprimné priania. Úrodu tento rok očakávam takú svojskú, bude dosť odkázaná sama na seba. Nové príspevky chystám, domčekovské novotiny rovnako postupne. Pekné sviatky a všetky choroby a boliestky už pošlite preč!

      Odstrániť
  2. Ahoj Katka, parádny mazanec a už teraz sa teším na tvoje záhradnické a domčekovské reporty. Čo sa týka byliniek, všetky, ktoré si vymenovala sú trvalky :-) Moje bylinky dokonca celú zimu prežili indivindi v kvetináčoch - na jeseň som ich musela vykopať, keď nám robili terenné úpravy, aby mi ich nezničili a celú jeseň som bola taká lenivá, že som ich nezakopala do zeme na definitívne stanovisko. Ale keďže zima bola aká bola, prežili to aj v kvetináčoch a po zasadení do zeme pekne pokračujú v raste - dva druhy mäty, oregano, medovka, saturejka, dva tymiany, rozmarin, slamiha, pažítka, šalvia... a k nim pomaly dokupujem a dosievam ďalšie. Milujem bylinky - chytať sa ich, hladkať, ovoniavať, variť s nimi... :-) pekné jarné dni ti želám! Adusha

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mazanček sa naozaj vydaril. Do večera boli viac ako 3/4 preč a na druhý deň ráno ani omrvinka. Skvelé správy s tvojimi kvetináčovanými bylinkami. Niekedy rastlinám treba dôverovať a oni sa zmátoria a prežijú aj v ťažších podmienkach. Ja som zvedavá, či sa mi po zime zobudí bobkový list, zatiaľ na to nevyzeral. U mňa je bylín vcelku dosť, ale až tak príliš ich nepoužívam. S bylinkami som sa používaním od detstva celkom dosť zničila, takže teraz ich mám skôr pre radosť, vôňu, krásu, priateľov alebo pre veľmi striedme používanie. Aj vám pekné jarné dni, tiež sa teším na všetky tvoje reporty, recepty a inšpirácie. Hlavne na prvý poctivý chlebík zo záhradnej pece.

      Odstrániť